W dniach 29.05 – 2.06.2023 uczniowie klas 1A, 1B, 3A i 3B wzięli udział w wycieczce turystyczno – krajoznawczo – językowo – historycznej w Góry Harzu. Spędziliśmy 4 noce w schronisku Gruppenhaus Lehmann w miejscowości Braunlage.
Pierwszego dnia pomaszerowaliśmy na najwyższy szczyt Harzu, Brocken. Trasa była bardzo długa: w obydwie strony prawie 20 kilometrów. Wróciliśmy do schroniska wyczerpani i opaleni.
Drugiego dnia wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy urokliwe średniowieczne miasteczka leżące na tym terenie: Quedlinburg, Thale i Wernigerode. W Quedlinburgu oczarowała nas architektura w stylu „muru pruskiego” oraz muzeum, w którym zobaczyliśmy, jak powstaje mur pruski. W Thale wjechaliśmy kolejką linową na Hexentanzplatz, gdzie zgodnie z legendą
czarownice zbierają się w Noc Walpurgii. W Wernigerode zachwycił nas przede wszystkim średniowieczny Ratusz.
W czwartek przed południem odwiedziliśmy uczelnię Hochschule Nordhausen. Mieliśmy okazję porozmawiać ze studentami w języku angielskim, zapytać ich o szczegóły życia studenckiego, wzięliśmy udział w badaniu sensorycznym: ocenialiśmy smak chipsów i zwiedziliśmy warsztaty uczelni, gdzie przeprowadzane są zajęcia praktyczne. Grupa zwiedziła następnie Miejsce Pamięci Mittelbau-Dora, gdzie produkowano rakiety V2. Zwiedziliśmy muzeum, uczniowie poznali bliżej historię II Wojny Światowej. Po obiedzie, podzieleni na grupy, obejrzeliśmy Höhlenwohnungen, czyli mieszkania wykute w skale, w których jeszcze na początku XX wieku mieszkali ludzie. Na zakończenie przespacerowaliśmy się po mierzącym 458,5 m moście, wiszącym nad wąwozem, z którego doskonale widać jezioro zaporowe, powstałe dzięki wybudowaniu Rappbodetalsperre.
W drodze powrotnej wstąpiliśmy do stolicy Niemiec, Berlina. Obejrzeliśmy panoramę tego miasta z kopuły Reichstagu oraz odbyliśmy krótką przejażdżkę po mieście. Pani przewodnik pokazała tam kilka najważniejszych zabytków. Projekt prowadzony był częściowo w języku angielskim i niemieckim (ewentualne problemy ze zrozumieniem pomogli rozwiązać nauczyciele języka niemieckiego którzy wzięli udział w wycieczce), co pozwoliło na podniesienie poziomu kształcenia językowego. Uczniowie zachęcani byli do podejmowania komunikacji w językach obcych.
U.J.